آیا نتانیاهو پیشنهاد رفع شکاف‌ها درباره توافق آتش‌بس غزه را پذیرفته است؟ محسن رضایی: بنای ایران بر جنگ نیست، اما با قدرت از خود دفاع خواهد کرد (۳۰ مرداد ۱۴۰۳) ادامه اعتراض‌های داخلی به سیاست‌های دولت نتانیاهو نماینده تل‌آویو در سازمان ملل خواهان تخریب مقر این سازمان در فلسطین اشغالی شد غرق شدن قایق تفریحی مایک لینچ، غول فناوری بریتانیا در سیسیل ایتالیا یک مقام سابق آمریکایی فاش کرد| حمایت بی قید و شرط هریس از رژیم صهیونیستی تازه‌ترین توضیحات سخنگوی سپاه درباره نحوه پاسخ به رژیم صهیونیستی (۳۰ مرداد ۱۴۰۳) مقاومت عراق «عین الأسد» را هدف قرار داد (۳۰ مرداد ۱۴۰۳) اعتراض ایران به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه کشته شدن اسیران صهیونیست به ضرب گلوله ارتش این رژیم مسئولیت اداره گزینش کشور به معاون اجرایی پزشکیان تفویض شد توافق اطلاعاتی میان ایران و افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر آژیر هشدار نفوذ پهپادی در شمال سرزمین‌های اشغالی پایان هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران | جلسه بعد فردا چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ نتانیاهو: هرگز جنگ را متوقف نخواهم کرد! چرا آلمان سفیر ایران را احضار کرد؟ (۳۰ مرداد ۱۴۰۳) وزیر پیشنهادی نفت: اولویتم افزایش تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز است برتری ترامپ در ۲ ایالت کلیدی آمریکا از دست رفت نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی نفت چه گفتند؟ امیدواری پزشکیان به رای آوردن همه وزرای پیشنهادی ارتقای همکاری دولت و مجلس، محور گفت و گوهای پزشکیان و قالیباف
سرخط خبرها

وزیر پیشنهادی صمت: نیازمند رقابتی‌شدن صنعت خودروسازی هستیم

  • کد خبر: ۲۴۶۲۴۲
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
وزیر پیشنهادی صمت: نیازمند رقابتی‌شدن صنعت خودروسازی هستیم
وزیر پیشنهادی صمت گفت: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل، به سمت اقتصاد بدون تکیه بر نفت حرکت کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در ارائه برنامه‌های خود برای این وزارت‌خانه گفت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست‌گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کشور سهم اثرگذاری بر میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل، به سمت اقتصاد بدون تکیه بر نفت حرکت کنیم.

اتابک تأکید کرد: هدف‌گذاری ما برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اسناد و چشم‌انداز پیش رو، کسب جایگاه اول صنعتی است که به‌راحتی قابل‌دسترس نیست. در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری را می‌برد. توسعه اقتصادی باید با ورود به تکنولوژی‌های جدید و ورود به عصر صنایع جدید برنامه‌ریزی شود. پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: لازم است مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی دنبال شود. چالش‌های پیش رو را به صورت اختصار خدمتتان عرض می‌کنم. چالش‌های عمده‌ای در عمومیت حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. پایین‌بودن سهم بهره‌وری، چالش تأمین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور از این موارد است. مستحضر هستید که الان مدتی است که میزان استهلاکمان از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است. مشکلات تأمین پایدار، مشکلات ساختار نظام سیاست‌گذاری و بی‌ثباتی مقررات در محیط کسب‌وکار، غیرقابل پیش‌بینی‌بودن متغیرهای اقتصادی و عدم اجرای صحیح قانون در بخش‌های مختلف باعث شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت چابکی لازم را نداشته باشد و نیاز به چالاک‌سازی بیشتر دارد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت، سیاست‌های پولی و مالی و ارزی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده است که این مشکلات با همدلی و هماهنگی ان‌شاءالله قابل‌حل خواهد بود. رقابت‌پذیری تولید، عدم اجرای صحیح قانون در برخی از واگذاری‌هایی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شده است یعنی واحدهای تولیدی با مقیاس کوچک که آن‌ها را غیراقتصادی می‌کند و کمبود منابع در این بخش وجود دارد. بخش معدن بخشی است که می‌تواند اهداف برنامه هفتم را برآورده کند. محرومیت‌زدایی را از کشور دور کند و محرومیت در مرزها را به صورت گسترده برطرف کند. به شرط آنکه دولت تعهدات خودش را در رابطه با اکتشاف انجام بدهد و معدن‌کاران کشور بتوانند از این اسناد و مدارک برای اکتشاف و استخراج استفاده کنند.

اتابک تصریح کرد: در‌دسترس‌نبودن اطلاعات فعالان این حوزه را زمین‌گیر کرده‌ است. ما در بسیاری از معادنی که داریم با بخش‌های مختلفی از خود دولت درگیر هستیم. امیدوارم این‌ها را بتوانیم سریع‌تر حل کنیم. چرا که این‌گونه جذابیت اقتصادی در معدن کم می‌شود. همچنین دسترسی به ابزار تولید، عدم امکان نظارت دقیق بر فعالیت‌ها و تولید فروش محصولات با ارزش‌افزوده پایین و معدن‌کارانی که کار می‌کنند اما ارزش‌افزوده آنان پایین آمده است ازجمله چالش‌های بخش معدن است‌.

اتابک در ادامه با تأکید بر اینکه توسعه صادرات یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بخش معدن خواهد بود، پشتیبانی‌ از نوآوری و ارتقای بهره‌برداری از نهادهای تولید، پشتیبانی از ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه، و توسعه صنایع دریامحور را از سرفصل‌های برنامه‌های خود عنوان کرد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری‌های این وزارت‌خانه برای اشتغال‌زایی گفت: هدف‌گذاری اشتغال‌زایی برای وزارت صمت شامل پشتیبانی و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک است؛ افزایش رشد اقتصادی در بنگاه‌های بزرگ و اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ در همین راستا ما باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه کرده و مشارکت مردمی را که برای جهش تولید پیش‌بینی شده است، در این بنگاه‌ها پیاده‌سازی کنیم؛ برای این کار برنامه کاملی داریم اما متولیان آموزش نیز در این رابطه باید همراه باشند تا این مهم عملیاتی شود.

وزیر پیشنهادی صمت توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری از طریق افزایش صادرات غیرنفتی را از جمله برنامه‌های خود در زمینه مدیریت بهینه واردات عنوان و اظهار کرد: درباره شهرک‌های صنعتی برنامه وزارت صمت برای تأمین مالی و تخصصی‌کردن شهرک‌ها و همکاری و پیگیری با سایر دستگاه‌ها جهت تسریع تأمین زیرساخت آن‌ها خواهد بود.

اتابک تأکید کرد: در جهان امروز تنها چیزی که تغییر نمی‌کند خود تغییر است؛ لذا برنامه‌ریزی همواره و ناچاراً بسته به شرایط باید به‌روزرسانی شود. نظام جمهوری اسلامی در طول عمر ۴۶ساله و پربرکت خود دستاوردهای درخشانی داشته است و با وجود همه دشمنی‌ها، کارشکنی‌ها و شرارت‌ها، ملت بزرگ و غیور ایران در طی این سال‌ها توانسته به پیشرفت و توانمندسازی بخش‌های مختلف تولید اقتصادی اعم از صنعت، معدن و تجارت و سایر بخش‌ها دست‌ یابد. لازمه تداوم پیشرفت در گام دوم انقلاب مدیریت بهینه منابع است؛ شناسایی فرصت‌ها و عملکرد هوشمندانه برای تحلیل‌ها مبتنی بر توان داخل به ویژه در صنایع، ما را به طرف اهداف عالی نظام سوق خواهد داد.

وی اظهار کرد: یکی از نمایندگان مجلس که به عنوان مخالف اظهارنظر کرد، مطالبی درباره حوزه خودرو مطرح کرد که در پاسخ باید بگویم که واردات خودرو از طرف نمایندگان محترم به صورت قانون ابلاغ شده است و به اعتقاد من ما در خودروسازی راهی جز رقابتی‌کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهترشدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آن‌ها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم و این موضوع نیز قانون است و ان‌شاءالله با واردات، موضوع رقابتی‌شدن را پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی‌شدن سوق پیدا کند. همچنین نماینده دیگری درباره سیاست‌گذاری‌ها و اشراف‌نداشتن من بر این موضوعات مطلبی را بیان کرد؛ من به‌صراحت می‌گویم با استراتژی صنایع مختلف را ساختم؛ همچنین اشاره شد که من در هلدینگ‌ها بودم؛ این هلدینگ‌ها را خود من ایجاد کرده بودم و به لطف خدا نیز هلدینگ‌های موفقی بوده است و من ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل در آن‌ها فعالیت کردم.

وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: من در وزارت صمت نبودم اما به تمام قسمت‌های وزارت صمت مراجعه داشتم و پیچ‌وخم تمام قسمت‌ها را می‌دانم و می‌دانم که تولیدکنندگان در این وزارت‌خانه بابت چه مشکلاتی کارشان انجام نشده است. امیدوارم برگرداندن اعتبار و ارتقای شخصیت معدن و معدن‌کاری را بتوانم فراهم کنم. من خود را فرزند ملت ایران، سرباز ولایت، پایبند و متعهد به ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقید به اجرای برنامه‌ها و اسناد کلان، سیاست‌های کلی نظام و قوانین کشور می‌دانم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->